The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

EUCN در شهرهای مختلف اروپا:

گزارش تصويری از تاسيس EUCN

فعاليت؛ پروژه

تماس با  EUCN

تماس با وب سايت

IKFC

کانون پژوهش فرهنگ ايران »»»

گزارش اعزام جوانان به بروکسل و بازديد از پارلمان اتحاديه اروپا

Studieresa till

EU-parlamentet

گزارش  اعزام جوانان به سازمان ملل

Ungdoms resa till FN

گزارش اعزام جوانان به استکهلم و بازديد از پارلمان سوئد

Studieresa till

Sveriges Parlament

«ما نيز می خواهيم در آينده اتحاديه اروپا شرکت داشته باشيم!»

"Vi skall också delta och påverka EU:s framtid"

گزارش تصويری از سفر بروکسل     Bilder av  Studieresa

3»»»»»»      4»»»»»»        5»»»»»»       6»»»»»»        7»»»»»»

Birgitta Sackell

RAPPORT FRÅN EN STUDIERESA TILL BRYSSEL 15 – 17 MAJ 2007.

Birgitta Stackell

Jag hade förmånen att, tillsammans med 19 gymnasister och fem modersmålslärare i persiska, få följa med på en studieresa till Bryssel för att besöka Europaparlamentet och Europakommissionen.

Vi flög från Landvetter på tisdagskvällen den 15 maj; mellanlandade i Köpenhamn och landade på Bryssels flygplats där två iranska vänner väntade för att ta hand om oss. Transport med tåg och tunnelbana in till staden gick därför mycket smidigt.

Alla var nu ganska hungriga och vi stannade till på en hamburgerbar på väg till hotellet. Magarna blev nöjda och livsandarna återvände både hos unga och gamla.

Ungdomarna började nu komma igång ordentligt med att prata med varandra.

De kommer från olika gymnasieskolor i Göteborg, Partille, Mölndal Mölnlycke med omnejd. Sent omsider var vi framme på hotellet. Innan alla hade hittat sina rum var det redan onsdag 16 maj - dagen då allt skulle hända.

Nästa morgon fick vi en fantastisk frukost. Sedan for vi in till staden, ledda av vår iranske guide, som skickligt hittade i alla irrgångar i tunnelbanesystemet och på gator och torg.

Spänningen steg allteftersom vi närmade oss Europaparlamentet med sina glasade fasader och alla olika flaggor som blåste välkomnande mot oss i vinden. Kameror och mobiltelefoner arbetade för högtryck.

Inne i byggnaden fick alla genomgå en sträng säkerhetskontroll motsvarande den på flygplatsen. I väntan på att klockan skulle bli 11.00 bjöds alla på kaffe/te i restaurangen.

Vi blev eskorterade upp till ett rum där vi skulle få träffa Nils Lundgren och medarbetare till honom. En ung assistent till Nils Lundgren - Iman Bayazi – var den som först välkomnade oss och hade en gedigen genomgång för oss om EU, dess historia, organisation, olika politiska grupperingar, arbete etc. Informationspapper om EU fick vi alla ta del av. Nils Lundgren och Hélène Goudin – båda EU-parlamentariker och tillhörande Junilistan  - berättade om sitt arbete och om Junilistans egna tankar och arbetssätt. Gruppen Oberoende/Demokrati ( IND/DEM ) är den grupp i EU-parlamentet som Junilistan tillhör. Det som gruppens medlemmar har gemensamt är kravet på folk-omröstning om EU-grundlagen och motståndet mot att mer makt flyttas till Bryssel.

Eleverna var engagerade lyssnare och hade många frågor att ställa. Många diskussioner uppstod. Det blev en intensiv, givande och lärorik förmiddag som avslutades med kraftiga applåder för våra värdar som också tilldelades medhavda gåvor.

Avslutningsvis fick vi besöka läktaren i plenisalen men salen var dock tom denna dag. En guide tog oss också med på en rundvandring i huset.

Nu var det dags för lunch. Denna intogs vid ett långbord utanför en restaurang på Place Luxembourg. Iman följde med oss och åt,vilket blev ett fint tillfälle för ungdomarna att ställa frågor om livet i Bryssel och hur man kan få arbete i parlamentet.

Så var det dags att förflytta sig till EU-kommissionens hus några kvarter bort. Där togs vi väl omhand av en assistent till Europakommissionären Margot WallströmMinna Gillberg.

Hon hälsade oss välkomna att sitta ner kring ett stort ovalt bord med mikrofon  och flagga framför varje plats. Det blev nästan språngmarsch fram till olika flaggor( Margot Wallström sammanträder vid ett likadant bord ett par våningar upp i huset.) Hon informerade oss EU-kommissionens arbete och vad hennes eget arbete bestod av. Det var även här en engagerad och intresserad skara åhörare som var flitig med frågor. En praktisk detalj var att det gick bara att tala i en mikrofon åt gången.

Nästa programpunkt var en stadspromenad. Vår duktiga guide tog oss alla till stadens Gamla centrum dvs Grande Place med alla sina vackra gamla hus. Därifrån utgick sedan shoppingrundan. Det som de flesta var på jakt efter var förstås Belgisk choklad !!

Vi samlades igen för att äta middag. Det blev en grekisk restaurang . Trötta, mätta men glada slussades vi sedan med tunnelbana och tåg till den iranska föreningen ”Persepolis” lokaler i utkanten av staden. En grupp föräldrar och ungdomar tog väl emot oss och snart var dansen i full gång till diskomusik.

Det gick fort för ungdomarna att lära känna varandra och det blev en chans för dem att utbyta tankar om respektive lands kultur.

Vid midnatt var vi på hemväg till hotellet efter en lång och intensiv  dag full av intryck på olika områden.

Sedan återstod bara några timmars sömn innan det var dags att stiga upp, äta en tidig frukost och påbörja hemresan.

Ibland kan man hinna med mycket på en dag. Onsdagen den 16 maj 2007 blev en sådan Dag.

Vi fick alla lära oss mycket och ungdomarna fick många nya vänner.

Jag vill tacka all ledarna för att jag fick möjlighet att följa med på denna välorganiserade och givande studieresa och önska alla eleverna Lycka till med framtida studier.

Kanske någon av Er kommer att arbeta i Bryssel!?

Glad Sommar

اردوی تابستانی 2005

1»»»   2»»»  3»»» 4»»»

جلسه تاسيس شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی در يوته بوری! »»»

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد