The EU:s Cultural Network-Iranians

The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

Ungdoms studieresa till USA

Dennis Naghizadeh

Hvitfeldtska Gymnasiet – N2I

Kl  9:45 på morgonen befann jag mig i Landvetter flygplats reda att ge mig av till Destination New York. Men först skulle vi mellanlanda i Amsterdam och sedan därifrån ta flyget till John F Kennedy flygplatsen i New York. Medans vi satt i Landvetter o väntade på flyget till Amsterdam så tänkte jag att detta kommer bli en väldigt bra erfarenhet för oss ungdomar ass besöka FN och Tala med Per Örnéus och se vad han har att säga som Sveriges FN representant, och även att träffa på ungdomar i USA och lära mig om deras kultur och samt delge dem vår kultur och diskutera om demokrati. Jag tänkte även på att jag skulle ta bra bilder från hela resan för att dokumentera resan med bilder.

Kl 12:10 avgick planet från Landvetter flygplats till Amsterdam där vi skulle mellanlanda. I flyget lärde jag känna några nya personer. 13:50 landade vi i Amsterdam där vi skulle vara tills kl 18:20 så nu hade vi tid att prata med varandra. Under den korta tiden lärde jag känna alla ungdomar som skulle med på denna studie resa. Sen gick vi på flyget som tog oss till J. F. Kennedy Airport. Under flyget till New York så sov nästan ingen. Alla pratade med varandra och hade roligt och så bildades en ny vänskap med alla ungdomar och vi visste att vi även skulle ha väldigt kul på denna resa med varandra skulle det bli ännu roligare.

Vi landade ca kl 20:00 New York Eastern Pacific time i J. F. Kennedy flygplatsen där vi dog för det var så varmt och kön för att komma in I landet genom passkontroll var väldigt lång och tog väldigt lång tid. Efter att vi kommit igenom pass kontrollen o samlats igen så begav vi oss mot vår lilla buss som skulle ta oss till vår vandrar hemma Seafers & International house. Vi träffade även på 2 av de personerna som skulle ha gått med på att frivilligt visa runt oss i studie resan, hjälpa oss att gå från ena destinationen till den andra. De här 2 personerna var Hesam och Jila som var 2 väldigt vänliga personer som gjorde ett väldigt bra jobb under studie resan.

När vi anlädde i Vandrarhemmet så satt vi lobbyn en stund tills vi fick våra rum då gick vi upp och packade upp våra saker. Sedan samlades några av oss killar där nere och frågade om vi fick gå ut och titta lite på området och vi fick det och gick ut. Vi kunde inte tro det vi var i New York. Vi tog en liten promenad runt vandrarhemmet och gick tillbaka sen till våra rum då vi skulle sova men inte kunde för som sagt vi var i New York vilket var väldigt otroligt.

Fredagen den 23:e oktober samlades vi tidigt på morgonen i lobbyn och åt en macka eller något dylikt sedan begav vi oss ut med Jila som skulle ta oss till Frihets gudinna. På morgonen fick jag även uppgiften att hålla koll på 3 personer under varje grej vi skulle göra under resan. Jag blev gruppledare för tre av eleverna som var med oss på resan. Medans vi gick mot frihets gudinna såg vi många olika saker som t.ex. Merrill Lynch Tjuren som representerar i princip USA:s kapitalism. Några andra små saker jag såg var viktiga världshändelser som hade skrivits ner på marken medans vi gick ner längs gatan. Efter en lång promenad så befann vi oss på Båten som skulle ta oss till Liberty Island där Frihetsgudinnan befinner sig. Frihetsgudinnan var en gåva från det franska folket som en symbol att fira hundraårsminnet av USA:s självständighet statyn symboliserar frihet och demokrati. Vi var i liberty island några timmar gick runt såg allting. Sedan så åt vi även mat där och sedan begav oss tillbaka mot New York hamnen med båten. Sedan när vi var tillbaka gick vi till National Museum of the American Indian i New York som var ett museum som innehöll lite saker om USA:s urbefolkning Indianerna. Där inne såg vi allt från vilka vapen de använde till vilka sorts kläder de olika indianerna hade på sig. Sedan begav vi oss till Ground Zero där World Trade center fanns innan terrorist attackerna den 9/11 2001. Efter allt detta så begav vi oss ner mot hamnen där vi fick fritt gå runt tills vi skulle hem till några ungdomar som är studenter i New York.

På kvällen gick vi till ungdomarnas student lägenhet som var väldigt fint. Där satt vi o pratade om politik, religion och hur man behåller en demokrati. Denna diskussion höll på hela kvällen för vissa av oss. Vi snackade hela tiden sen så kom pizzan och vi var så hungriga så vi smaska in oss det på kort tid. Vi pratade hela kvällen och till slut blev det sent och vi skulle åka hem till hemmet. Vi delade upp oss i grupper beställde taxi och åkte hem till hotellet. Taxi föraren körde runt hela staden för att få mer betalt men jag vägrade ge honom mer pengar för jag visste att han gjorde det med mening.

Lördagen vaknade vi väldigt tidigt och hoppade på bussen och började åka till Philadelphia där vi skulle besöka Independence Hall, Liberty bell och Valley Forge. På morgonen gjorde vi ett stop efter en kort tid för att äta. Vi alla beställde nått för frukost och åt det sen gick vi på bussen igen. I bussen så satt vi o sjöng medans vi åkte till Valley Forge där vi stannade och såg husen som soldaterna bodde i när soldaterna slogs i det amerikanska revolutionskriget. Där träffade vi även på några som jobbade där som vi fick ställa frågor till. Sedan åkte vi vidare till philadelphia. Där vi gick o åt Cheesesteak på Pat´s där många kändisar och presidenter har ätit en cheessteak. Den var rätt så god men för onyttigt. Sedan begav vi oss mot Liberty Bell. Liberty bell fanns i ett litet museum precis utanför Independence Hall. Liberty Bell eller Frihetsklockan är en symbol för det amerikanska revolutionskriget som symboliserar Frihet och Rättvisa. Enligt till tradition så var den viktigaste dagen för frihetsklockan då den ringde den 8 juli 1776 för att samla alla medborna i Philadeplhia för att läsa USAS: självständighetsförklaring. Efter vi såg Liberty Bell begav vi oss till Independece hall där vi fick en guidad tur och fick veta hur mötet var där när de bytte president i USA. Vi fick även se rummet som de hade sina privata möten på och mattan som var ännu en gåva från Frankrike till USA.

Efter dessa besök under dagstiden så begav vi oss till en fotbolls match under kvällen. Vi skulle se en amerikansk fotbolls match som visade i princip en stor del av amerikanernas kultur. Det ösregnade men vi alla gick ut för att se matchen. Vi stog i regnet och såg på college fotboll när hemma laget slog det andra laget. Man kunde se massa supportrar som stog i princip halvnakna i regnet. Det visar att även hur vädret är så spelas spelet och alla går dit. Efter matchen skulle vi delas upp i familjer och bo hos de över natten. Jag och Arvin fick en familj tillsammans. Vi träffade familjen i köpcentret som vi senare åkte till efter vi hade gått runt i den. Så åkte vi hem till de där vi satt uppe några timmar och pratade om deras kultur och vår kultur. Hur det är i USA och hur det är i Sverige helt enkelt. Vi åt kakor och drack te och sedan så somnade vi. På morgonen begav vi oss ut och åt frukost på ett litet ställe med familjen och sedan åkte vi tillbaka till där fotballs match var och träffade upp alla och delade vad vi fick lära oss av familjerna.

Söndagen började med att efter vi hade samlats och pratat så åkte vi vidare i vår fina buss till Washington D.C. När vi kom fram så märkte vi att det visst var maraton den dagen i Washington så våra planer blev ändrade. Vi delade upp oss i grupper bestämde tid o plats när vi skulle mötas för att sedan få pengar till att äta och sedan bestämde vi även vart vi skulle mötas för att åka tillbaka till new york. I Washington så besökte vi många ställen på väldigt kort tid. Vi sprang från vita huset till Abraham Lincoln memorial därifrån till Washington monument och därifrån sprang vi till Ett museum. På denna dag hade vi verkligen för lite tid för att se allt som Washington har att erbjuda eftersom Washington är en stor stad o vi begav oss till alla olika destinationer på fots. Sedan åkte vi hem med bussen till Vandrarhemmat där vi lämnade våra saker och sedan sov.

Måndag morgon vaknade vi tidigt för att vi hade träff med Per Örnéus som är ambassadör vid den svenska FN-representationen i New York. Vi var beredda på att fråga honom flera frågor. Vi kom fram kl 9:30 till Svenska ambassadens FN hus där vi skulle möta han. Efter en stund släppte de upp oss och vi satt ner med honom. Han berättade om FN:s historia och vi satt och lyssna och antecknade. Sen när vi skulle ställa frågor hann jag dock inte ställa min fråga för han hade inte tid och skulle gå på något annat möte. Efter det gick vi in i FN Huset där vi först gick runt en timma kollade på allt och åt mat sedan hade vi vår guidade tur i FN huset där våran guide berättade om FN hur de jobbar här i new york och runt om i världen. Vi begav oss sen tillbaka till hemmet hade ett möte talade om resan och sedan begav vi oss ut till Time Square och såg hur fantastiskt det är där och åt ute.

Tisdagen så vaknade vi tidigt och begav oss till New York University. Där vi fick en guidad tur runt hela skolan. Detta var en av min favorit del av resan för jag tänkte på min framtid och tänkte på att jag kanske borde söka till New York University för det ser ut som en väldigt bra skola. Det fick mig o tänka vad jag vill bli i framtiden och hur det är att leva som student i USA. Efter besöket i skolan begav vi oss mot Empire state building där vi skulle gå upp o titta men sorgligt nog så var det molnigt så det var ingen mening att åka upp i den. Efter det gick vi till Rockafeller Center där min kamera dog och så blev det inga mer bilder på resan. Efter detta begav vi oss hemåt o där var alla med varandra under kvällen och hade roligt och dansade och åt mat och lekte lekar.

Sista dagen gick vi runt staden för att shoppa. Jag köpte inte direkt så mycket bara några presenter hem. Sedan på kvällen var vi alla redo på att åka hem till Sverige. Detta var verkligen en otrolig upplevelse och jag kommer aldrig i mitt liv glömma denna studieresa. Studieresan var mycket lärorikt och även väldigt roligt.

Studieresan var bra eftersom vi lärde känna många andra personer och skapade nya kontakter i utlandet som kan visa vara viktig i ens framtid. Vi besökte många historiska områden och lärde oss om de och fick se de med våra egna ögon vilket var väldigt stort för mig. Vi träffade Per Örneus och det var bra eftersom vi fick i princip veta vad en svensk ambassadör gör i FN och hur FN arbetar. Genom detta har jag fått en mycket bredare uppfattning av hur allt sköts i FN och lärt mig om den Amerikanska kulturen, och även delat med våran kultur så de ska förstå den. Jag hoppas att andra ungdomar kommer kunna få denna erfarenhet och upplevelse som jag fick genom denna studieresa. Detta hjälper ungdomar i vår ålder och tänka vad de vill bli, om de vill plugga utomlands, om de vill jobba i FN i framtiden och hur de ska nå denna punkt. Jag vet  att de framtida studieresorna med de nya eleverna ni kommer hålla kommer vara bra och bara bli bättre med tiden.

- گزارش جوانان    »»»»»

- Deltagarnas upplevelser »»»»

- گزارش تصويری    (1 »»») ،   (2 »»»)     (3 »»»)     (4 »»»)

- Bild av Ungdoms studieresan   (1 »»»),    (2 »»»)    (3 »»»)      (4 »»»)

- گزارش   (اخبار روز) »»»»»

- مصااحبه راديو سپهر    »»»»»

- GP (Göteborg Posten); torsdag, 15 oktober 2009 »»»»»

- نام شرکت کنندگان »»»»»

- Deltagarna listan »»»»»

- برنامه  روزانه  »»»»

- برنامه  روزانه   (به زبان انگليسی) »»»»

- Dagsprogram (preliminär) »»»»»

- Journey daily program (provisional) »»»»»

اطلاعيه شماره - «شب نشينی» و «گفتگو»   »»»»

- Inbjudan till samkväm/information  »»»»»

تو سعه پايدار چيست؟  »»»»»»

- Definition av hållbar utveckling  »»»»»

اطلاعيه شماره   »»»»

اطلاعيه شماره 1   »»»»

- En lärorik studieresa till Amerika »»»»»

فرم ويژه دانش آموزان

-  تقاضای شرکت   »»»»»

- Ansökan »»»»»

فرم ويژه جوانان عضو انجمنها

- تقاضای شرکت   »»»»

- Ansökan (för ungdomsmedlemmar) »»»»»

- دعوت از همسفران و ... »»»»

- Inbjudan till medresenärer... »»»»»

- دعوت به شرکت در نظرخواهی!   »»»»

- Opinionsundersökning »»»»»

کانون

IKFC

Iranska Kulturforskningens Center

کانون پژوهش فرهنگ ايران »»»

کتابخانه

»»»

The Hjällbo's Cultural Network

The Hjällbo Cultural Network

شبکه فرهنگی يئلبو

Några bilder av IKFC:s aktiviteter

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی کانون ! »»»

Rapporter av IKFC:s aktiviteter i 2003

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

Kulturnytt i ...

خبرفرهنگی از ...

يوته بوری »»»

اروپا  »»»

ايران »»»

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد