The EU:s Cultural Network-Iranians

The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

Ungdoms studieresa till USA

Studie resa USA

Sehar Khamoshi

Den Torsdagen 22 oktober-09 började denna otroliga upptäcks resa till USA.

Fredagen 23e oktober

Dagen började med att vi besökte Frihetsgudinnan ( Statue of Liberty) vi tog båten till Liberty Island och där kollade vi på frihetsgudinnan, det var jätte intressant.

Därefter tog vi båten tillbaka, jag minns att jag frös riktigt mycket den dagen så när vi gick av båten så fanns det ett ställe där dem sålde new York tröjor så jag bestämde mig för att köpa en sådan, sen besökte vi ett museum väldigt kort.

Efter en massa förslag och åsikter från gruppen, vad vi skulle göra efter att vi besökt frihets gudinna kom vi överens om att vi skulle gå och shoppa, det tyckte jag var ett mycket bra förslag.

Efter någon timme träffades hela gruppen och vi ungdomar skulle få besöka andra persiska ungdomar som bodde i new York.

Det mötet var inte riktigt som vi hade förväntat oss, men intressant var det ändå att vi människor kan vara så olika.

Fredagen slutade med att vi tog en taxi hem och var helt trötta och små irriterade.

Lördagen 24e oktober

Idag var det dags att besöka Philadelphia.

Philadelphia var ungefär så som jag hade förväntat mig lite mer typiskt amerikanskt.

Vi besökte Independence hall, Liberty bell som är en påhittad historia om en gammal klockringare, som ringde i klockan vid det ögonblick då den amerikanska kongressen förklarade sin självständighet och sedan besökte vi valley Forge

Man fick lära sig mycket historia under dessa besök vilket blev mer intressant.

Efter all information och fakta om USA blev vi riktigt hungriga så då var det dags för mat.

Vi åt på ett ställe som hette Pat`s det var nämligen ett mycket populärt ställe och där skulle vi få smaka på Philadelphias goda chees stake, jag personligen tyckte att den var helt okej,

Jag hade tröttnat lite på all fastfood bara.

Nu skulle vi träffa ungdomar och familjer som bodde i Philadelphia men först var det annat som var planerat.

Återigen kom alla med förslag och åsikter på vad vi skulle göra vi hade två alternativ antigen skulle vi kolla på amerikanskt fotboll eller få gå och shoppa.

Efter omröstningar och diskussioner kom vi fram till att vi kollar på amerikanskt fotboll och därefter får dem som hinner åka shoppingcenter.

Vi fick uppleva denna fantastiska vilda sport amerikanskt fotboll i ösregn, men det var värt det.

När vi var tillbaka hade vi blivit uppdelade i olika persiska värd familjer som vi skulle övernatta hos i en natt.

Jag och Negar fick bo tillsammans hos en familj där frun var amerikan och mannen var från Iran.

Innan vi åkte hem till dem åkte vi till shopping center och kollade lite i affärer, sedan åkte vi till ett ställe och åt mat. Nu var vi riktigt trötta så jag bestämde mig för att sova direkt när jag kommit hem till dem, men istället satt jag och kollade på tv.

Söndagen 25e oktober

Jag och Negar vaknad 07:00 och våran värd familj hade fixat en god frukost till oss, vi fick stressa lite smått eftersom gruppen skulle träffas och åka till Washington D.C.

Vägen från Philadelphia till Washington hade en otroligt vacker natur, man fick en höst känsla.

I Washington fick vi gå runt och kolla på det vi själva tyckte var intressant, men vi var tvungna att besöka national museum of American history.

Sen var det dags för att åka tillbaka till the Big appel

Måndagen 26e oktober

Idag var det den viktigaste dagen, man kan säga att det var resans syfte.

Dem flesta hade förberett sig och skrivit ner frågor till per Örenus, idag skulle vi ha ett möte med per Örneus ambassadör vid den Svenska FN – representationen.

Vi ungdomar hade möjligheten att ställa frågor angående FN och dess verksamhet och vad som händer i världen just nu.

Jag personligen tyckte att vi var duktiga, vi vågade ställa frågor och var aktiva under mötet.

Kl 14:00 hade vi ett studie besök i FN- högkvarter med en guide och där fick vi se olika verk från olika länder, men det som var mest intressant det var att man fick se själva salen där alla FN mötena sker.

På kvällen gick vi till Times Square det såg ut som en helt annan värld det var massa reklam det såg ut precis så som det gör på TV.

27e oktober:

Idag var det ytterligare ett studiebesök, vi fick besöka New York University.

Vi fick en rundtur i universitetet som var lite mindre intressant tycker jag jämfört med alla andra studie besök.

Det var kul att få se själva universitet eftersom man hört så mycket om det tidigare men själva rundturen var inte så märkvärdig.

Efter att vi var färdiga med rundturen bestämde vi oss för att äta och idag till skillnad från alla andra dagar blev det ingen fastfood  ( ingen hamburgare ) vi åt på en kinesisk restaurang.

Nu var det dags för empire State Building, men eftersom vi inte skulle åka längst upp i byggnaden kändes det onödigt att bara gå runt där, så jag och Natalia min kära rumskamrat bestämde oss för att fråga om man fick shoppa lite där i närheten, och det fick vi.

Nu skulle vi få se Rockefeller center men vi fick även chansen att besöka new Yorks bibliotek innan vi besökte Rockefeller center.

Nu var det dags att promenera vidare till Rockefeller center, Jag upptäckte inte så mycket där jag kollade bara runt lite men det var jätte fint där utanför.

Nu fick alla själva bestämma vad dem ville hitta på och självklart ville jag besöka central park och upper east Side så, jag, Aras, Arvin, Natahila, Pedram, Payam, bestämde oss för att utforska central park och upper east side.

Jag minns att jag hade riktigt ont i mina fötter och allt jag ville var att bara åka tillbaka till hotellet och vila, men samtidigt ville jag hänga med resten av gruppen och besöka Little China Town.

När vi kom tillbaka till hotellet hjälptes vi åt för att fixa vår s.k. avskedsfest och därefter var det dags att gå och packa för dagen därpå skulle vi åka tillbaka till Sverige.

Onsdag 28e oktober

Kl 19:00 skulle vi träffas i lobbyn och åka till flygplatsen men under tiden så fick vi gå och shoppa.

Den dagen var en riktig stress dag, jag hade så ont i fötterna och som vanligt regnade det men det hindrade inte mig från att inte shoppa.

Jag, Nathalia och Payam gick i regnet för att köpa presenter (soghati ) till våra familjer.

När vi kom tillbaka till hotellet väntade vi på bussen för att åka till J.F kennedy flygplats.

Studie resa till USA

Jag tyckte att denna resa var väldigt fascinerande.

Det jag fick se och uppleva under denna studie resa är jag säker på att jag inte skulle få uppleva på samma sätt om jag hade åkt med mina vänner.

Det var bra att vi hade en guide som alltid var tillgänglig det underlättade mycket eftersom hon kunde berätta om dem ställena vi besökte.

Vi var dessutom en mycket bra grupp, massa trevliga persiska ungdomar som förde med sig mycket skratt.

Jag skulle dessutom vilja tacka dem lärare som följde med oss på denna resa, jag vet att denna resa aldrig skulle bli av utan deras engagemang.

Studie resan till USA var en upplevelse, som jag aldrig kommer att glömma.

2009 11 21

- گزارش جوانان    »»»»»

- Deltagarnas upplevelser »»»»

- گزارش تصويری    (1 »»») ،   (2 »»»)     (3 »»»)     (4 »»»)   (5 »»»)      (6 »»»)      (7  »»»)

- Bild av Ungdoms studieresan   (1 »»»),    (2 »»»)    (3 »»»)      (4 »»»)      (5 »»»)      (6 »»»)      (7 »»»)

- گزارش   (اخبار روز) »»»»»

- مصااحبه راديو سپهر    »»»»»

- GP (Göteborg Posten); torsdag, 15 oktober 2009 »»»»»

- نام شرکت کنندگان »»»»»

- Deltagarna listan »»»»»

- برنامه  روزانه  »»»»

- برنامه  روزانه   (به زبان انگليسی) »»»»

- Dagsprogram (preliminär) »»»»»

- Journey daily program (provisional) »»»»»

اطلاعيه شماره - «شب نشينی» و «گفتگو»   »»»»

- Inbjudan till samkväm/information  »»»»»

تو سعه پايدار چيست؟  »»»»»»

- Definition av hållbar utveckling  »»»»»

اطلاعيه شماره   »»»»

اطلاعيه شماره 1   »»»»

- En lärorik studieresa till Amerika »»»»»

فرم ويژه دانش آموزان

-  تقاضای شرکت   »»»»»

- Ansökan »»»»»

فرم ويژه جوانان عضو انجمنها

- تقاضای شرکت   »»»»

- Ansökan (för ungdomsmedlemmar) »»»»»

- دعوت از همسفران و ... »»»»

- Inbjudan till medresenärer... »»»»»

- دعوت به شرکت در نظرخواهی!   »»»»

- Opinionsundersökning »»»»»

کانون

IKFC

Iranska Kulturforskningens Center

کانون پژوهش فرهنگ ايران »»»

کتابخانه

»»»

The Hjällbo's Cultural Network

The Hjällbo Cultural Network

شبکه فرهنگی يئلبو

Några bilder av IKFC:s aktiviteter

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی کانون ! »»»

Rapporter av IKFC:s aktiviteter i 2003

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

Kulturnytt i ...

خبرفرهنگی از ...

يوته بوری »»»

اروپا  »»»

ايران »»»

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد