The EU:s Cultural Network-Iranians

The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

Ungdoms studieresa till USA

Studieresa till USA 22/10-09

Nastaran Pour Jalali

Jag fick chansen att den torsdagen den 22 oktober 2009 åka med 15 andra persiska ungdomar och ledare till New York. Syftet med den här resan var att besöka FN, lära oss mer om mänskliga rättigheter, demokrati, lära känna andra kulturer och besöka historiska platser. Jag var väldigt tacksam att jag var en av dem som fick åka med på denna resa eftersom det var så många som ville åka med.

22 oktober klockan 10.00 träffades vi alla ungdomar och ledare på landvetter flygplats och förberedde oss för att åka med flygplanet till Amsterdam där vi skulle mellanlanda. Planet lyfte från landvetter klockan 12.10 och vi landade i Amsterdam cirka 13.50. Vi var i Amsterdams flygplats i 4 timmar sen tog vi flyget till John F Kennedy Airport i New York. Det var många timmar som spenderades på flyg och flygplatser men det gjorde inget för alla ungdomar pratade med varandra och började lära känna varandra, vilket var bra. När vi var framme efter en lång flygtur var klockan i amerikansk tid 20.10 och alla var väldigt trötta. Vi åkte buss till vårt hotell som kallades Seafarers and International House. Vi fick nycklarna till våra rum och vi visste sen innan vem vi delade rum med, jag delade rum med Ava. Vi packade upp våra saker och gick och la oss för att få energi till nästa dag.

Dag1 23 oktober

Vi vaknade tidigt för att äta frukost och sen bege oss ut mot New Yorks gator och till frihetsgudinnan. Vägen till Liberty Island gick vi till fots, vilket var bra för det var första gången vi såg New York i dagsljus. Det var overkligt att vi var i New York allt var så intressant och jag stannade och tog kort på allt möjligt. När vi kom fram gick vi för att ta färjan till Liberty Island, väl framme indelades vi i grupper och bestämde en tid som vi alla skulle samlas igen, och vi gick för att och utforska ön. Jag och Payam gick tillsammans vi tog kort och gick till en affär där dem sålde frihetsgudinnan saker och gjorde massa annat och när vi väl var trötta så gick vi till ett lunchställe där vi alla skulle äta, jag Payam och Arvin satt tillsammans och åt vår första riktiga amerikanska lunch vilket var väldigt trevligt. Vid det här laget kändes det verkligen som att man var i New York och det var en härlig känsla. Frihetsgudinnan var precis lika vacker som jag hade föreställt mig och jag var väldigt glad efter att jag hade fått sett den. Frihetsgudinnan är en present från Frankrike till USA som en symbol av USAS 100 år av självständighet. Denna vackra skulptur är gjord av den franska skulptören Fredric Auguste Bartholdi.

Efter vårat mycket lärorika och roliga besök på Liberty Island tog vi färjan tillbaka och besökte ett museum som var rätt nära, det kallades för National Museum of the American Indian. Där fanns exempel på hur indianer klädde sig förr i tiden. Det var väldigt intressant, efter det begav vi oss mot den äldsta kyrkan i hela New York som heter Trinity Church, det var väldigt vackert. Efter vårt besök i Trinity Church begav vi oss till vårt nästa stopp som var platsen där World Trade Center en gång stod som kallas för Ground Zero.  World Trade Center var världens högsta tvillingtorn mellan år 1972-1974. 11 september år 2001 genomfördes en terrorattack mot tornen och två flygplan åkte in i tornen. Tornen förstördes och många människor dog. När vi besökte World Trade Center hade dem inte byggt nytt än, men jag tyckte att vårt besök dit var väldigt intressant eftersom det som hände där var väldigt stort och det är en historisk händelse i vår tid.

Efter att ha besökt Ground Zero så gick vi till ett köpcentrum som hette Peer 17. Vi hade mycket tid på oss att kolla i affärerna, och vi hade bestämt en tid som vi skulle samlas igen. Jag och Payam bestämde oss för att gå och köpa varsin donut som är väldigt typsikt amerikanskt. Vi gick till ett ställe som kallades för Dunkin Donut. Det var väldigt kul att ta del av den amerikanska kulturen. Efter vår tid i köpcentrumet så träffades vi alla och ledarna åkte tillbaka till hotellet och vi begav oss till ungdomarna vi skulle träffa. Ungdomarna vi skulle träffa var också från Iran och de studerade i New York. Mötet med ungdomarna var intressant, vi träffades och vi pratade om Iran och politik. Ungdomarna vi träffade hade en viss åsikt om politik och det var intressant att höra på och lära sig. Sen bjöd dom oss på mat och senare bestämde vi oss för att bege oss mot hotellet eftersom det hade varit en lång dag och alla var trötta. Det hade varit en minst sagt fullspäckad dag och jag hade lärt och sett mycket. Jag och Ava somnade direkt och snart väntade ännu en intressant och lärorik dag.

Dag 2 24 oktober

Vi vaknade tidigt för att med buss åka till Philadelphia. Där väntade massa roligt som t.ex. besök i Independence Hall och Liberty Bell. Det var en 4 timmars lång bussresa till Philadelphia och under resan så pratade vår guide (Jila) medans vi passerade vissa städer på väg till Philadelphia. Det var stor skillnad mot New York eftersom i New York var det mycket människor, höga byggnader och väldigt skogsrikt. Vi passerade New Jersey och vår guide Jila sa att eftersom New jersey är så fullt med skog och växter så kallar man den för ”Garden State” vilket stämde mycket bra. Vi gjorde också ett stopp på Valley Forge. När vi var framme i Philadelphia eller som man också kan kalla det ”philly” så besökte vi Independence Hall och Liberty Bell, sen var det dags för mat och vi skulle äta något som var väldigt populärt i Philadelphia nämligen ”philly cheesesteak”. Det var en rolig upplevelse att få smaka på ”philly cheesesteak” som jag personligen tyckte var jätte gott. Det fanns philly cheesesteak nästan överallt men vi åt originalet och namnet på restaurangen vi åt var ”Pats” vilket också är namnet på en av grundarna. Efter en god lunch så fick vi se en riktig amerikansk fotball match vilket jag tyckte var jätte kul även fast vädret inte var jätte bra så var det en upplevelse att få se en riktig match som är en viktig del av den amerikanska kulturen. Efter att ha sett matchen så skulle vi möta våra familjer vi skulle bo hos en natt. Familjerna vi skulle träffa var också från Iran och det var väldigt snällt av dem att ta emot oss och vi uppskattade det väldigt mycket. Jag och Payam kom i en grupp och vi träffade vår familj som var familjen Vassighi och åkte sen bil hem till dem. Vädret den kvällen var väldigt regnigt och vår familj bodde i New Jersey ”Garden State” så det var en bit att åka. När vi kom fram hem till dem så bjöd dem oss på en underbar persisk måltid och sen visa Khanome Vassighi mig och Payam till våra rum. Efter att ha pratat lite med vår familj och umgåtts så var jag och Payam mycket trötta och tackade för allt och gick och la oss. Nästa morgon när vi alla hade vaknat så begav vi oss tillbaka till Philadelphia och på vägen så stannade vi på en typisk amerikansk ”diner” och åt amerikanska pannkakor till frukost som var väldigt gott. Vår familj var den mest gästvänliga och snällaste familjen, jag och Payam kunde inte bett om något bättre. Mötet med den här familjen var en av dem bästa sakerna vi gjorde under resans gång. Jag och Payam blev vänner med familjen och lovade att hålla kontakten med dem.

Dag 3 25 oktober

Efter en natt med god sömn så träffades vi alla igen och förberedde oss för att åka från Philadelphia till USAS huvudstad, Washington. Det var en bit dit och när vi väl var framme så var det ett stort spring maraton där och det var otroligt många som var ute och sprang. Det var intressant, och det var väldigt varmt i Washington till skillnad från Philadelphia och New York. Jila khanom berättade att i Washington bygger man inte höga byggnader som t.ex. i New York och det märkte man verkligen av, eftersom dem två städerna var mycket olika. Washington var mycket vackert och vi hade en lång dag framför oss i den vackra staden. Under dagen hann vi med mycket bland annat att se historiska ställen som Vita huset, United States Capitol, Washington monument, Abraham Lincoln memorial och National Museum of American History det var ett museum som för det mesta handlade om svartas kamp att få frihet i USA och där fanns även den första amerikanska flaggan som någonsin gjorts. Det var så otroligt kul att se alla dessa historiska ställen som jag aldrig hade trott att jag skulle få se.  Jag och Ava pratade med massa amerikaner och dem var väldigt trevliga. Efter att ha besökt alla dessa historiska ställen, ätit och varit på museum var det dags att bege sig hem igen till New York. Den här dagen var en väldigt rolig och lärorik dag på vägen hem tillbaka till New York var det svårt att smälta allt jag hade gjort. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna säga till någon att jag har sett vita huset eller stå på samma ställe som Marthin Luther King gjorde när han gjorde sitt ”i have a dream speach” det var en otrolig dag som jag aldrig skulle glömma.

Dag4 26oktober

Dag 4 i vår resa var en viktig dag, det var idag vi skulle besöka FN och vi skulle också träffa Per Örnéus. Att få besöka FN och ställa frågor till Per Örnéus som är svensk ambassadör i FN var en av syftarna med den här resan, så det var en dag många såg fram emot. Väl framme vid FN möttes vi av alla världens flaggor och det var underbart att se. Dagen började med ett möte med Per Örnéus där han berättade lite om FN och hur det fungerade och sen fick vi ställa frågor. Han hade bråttom till ett annat möte så det blev inte många frågor men vi fick några frågor besvarade i alla fall. De flesta frågor som vi ställde hade med Iran att göra. Mötet med Per Örnéus var intressant och lärorikt, det var kul att vi fick ställa frågor och få dem besvarade. Efter mötet med Per Örnéus så fick vi en timma på oss att äta lunch sen skulle vi träffas igen för att få en guidad tur genom FN huset. Vår guide visade oss igenom FN och tog oss till sist till där generalförsamlingen tar alla viktiga beslut.  Alla FN:s 192 medlemsländer är represterande och har en röst vardera.

Efter vårat mycket viktiga besök hos FN begav vi oss hemåt och bestämde oss för att ha ett möte där alla elever och ledare skulle säga vad dem tyckte var bra med resan och vad som kunde förbättras. Jag tyckte det var en bra idé för alla sa vad dem tyckte skulle förbättras och ledarna lyssnade och försökte förbättra det. Efter vårt möte så gick vi alla ut för att uppleva nattlivet i New York, vi besökte Time Square. Besöket på Time Square var så annorlunda mot vad jag hade sett. Det var som ett land med ljus, det var mycket vackert och fantastiskt. Alla var glada och vi skrattade det var jätte kul.  Våra snälla guider som varit med oss under hela resan var med då också Jila khanom och hennes make Agha Hesam var ett stort stöd under resan det var dom som visade oss runt och vi var väldigt tacksamma. Det var en härlig kväll och med skratt alla verkade trivas.

Dag 5 27 oktober

Dag 5 besökte vi New York University. Vi fick en guidad tur och fick se hur bland annat studenterna bodde och vi fick se deras bibliotek och klassrum. Det var väldigt intressant att se hur det fungerade, jag blev väldigt inspirerad och fick tankar att studera där eftersom jag tyckte det verkade så bra och det fanns verkligen någonting för alla. Efter vårt besök på NYU så gick vi alla för att äta en gemensam lunch, vi gick till en restaurang och åt alla tillsammans det var jätte kul att vi alla åt tillsammans och vi hade jätte kul. Efter att vi hade ätit besökte vi olika ställen i New York som New York Public Library och Empire State Building vi hade tänkt åka upp men det var dimma så det blev inte av. Till sist gick vi till Rockefeller Plaza och där fick man bestämma om man ville gå hem eller fortsätta att kolla runt i New York. Jag valde att åka hem eftersom jag var nöjd med det jag hade sett och jag ville hem för att vila inför kvällen. På väg hem åkte jag gul taxi för första gången vilket var roligt. Senare på kvällen hade vi ”avslutnings fest” alla ledare och elever samlades för att äta tillsammans och umgås. Det var en rolig men ändå på ett sätt tråkig kväll det var roligt att vi var tillsammans men det var tråkigt att det var vår sista kväll tillsammans för nästa dag var det dags att åka tillbaka till Sverige.  Vi tackade våra guider som hade följt oss genom hela resan och vissa ledare pratade, det var en lyckad kväll och sen var det dags att sova för nästa dag väntade packning och ”check out”.

Dag 6 28 oktober.

Dagen började med packning och sen var det tid för shopping i staden. Jag gick med Ava och vi köpte lite saker till våra familjer och åt en god lunch tillsammans sista dagen i staden som aldrig sover. Senare gick vi till hotellet för att vänta på vår buss som skulle ta oss till John F Kennedy Airport och sen tillbaka till Sverige.

Jag vill tacka alla som gjorde denna så att denna resa blev av, jag har fått vänner för livet och lärt mig så mycket om allt jag har träffat underbara människor och lärt mig saker av dom. Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva något så här, personligen var jag väldigt nöjd med resan jag tycker att allt var bra. Jag tycker att det här är något som andra också ska vara med om jag hade det jätte bra och jag vill att andra persiska ungdomar ska få uppleva något så här. Denna resa var väldigt givande. Jag vill tacka Davoud Navaian som kämpade för att denna resa skulle bli av och Mahboubeh Salehi som lät mig åka med, jag är väldigt tacksam. Jag vill tacka fru Jila och hennes make som guidade oss varje dag och jag kommer aldrig glömma denna resa, tack alla som gjorde den möjlig!

Nastaran Pour Jalali

- گزارش جوانان    »»»»»

- Deltagarnas upplevelser »»»»

- گزارش تصويری    (1 »»») ،   (2 »»»)     (3 »»»)     (4 »»»)

- Bild av Ungdoms studieresan   (1 »»»),    (2 »»»)    (3 »»»)      (4 »»»)

- گزارش   (اخبار روز) »»»»»

- مصااحبه راديو سپهر    »»»»»

- GP (Göteborg Posten); torsdag, 15 oktober 2009 »»»»»

- نام شرکت کنندگان »»»»»

- Deltagarna listan »»»»»

- برنامه  روزانه  »»»»

- برنامه  روزانه   (به زبان انگليسی) »»»»

- Dagsprogram (preliminär) »»»»»

- Journey daily program (provisional) »»»»»

اطلاعيه شماره - «شب نشينی» و «گفتگو»   »»»»

- Inbjudan till samkväm/information  »»»»»

تو سعه پايدار چيست؟  »»»»»»

- Definition av hållbar utveckling  »»»»»

اطلاعيه شماره   »»»»

اطلاعيه شماره 1   »»»»

- En lärorik studieresa till Amerika »»»»»

فرم ويژه دانش آموزان

-  تقاضای شرکت   »»»»»

- Ansökan »»»»»

فرم ويژه جوانان عضو انجمنها

- تقاضای شرکت   »»»»

- Ansökan (för ungdomsmedlemmar) »»»»»

- دعوت از همسفران و ... »»»»

- Inbjudan till medresenärer... »»»»»

- دعوت به شرکت در نظرخواهی!   »»»»

- Opinionsundersökning »»»»»

کانون

IKFC

Iranska Kulturforskningens Center

کانون پژوهش فرهنگ ايران »»»

کتابخانه

»»»

The Hjällbo's Cultural Network

The Hjällbo Cultural Network

شبکه فرهنگی يئلبو

Några bilder av IKFC:s aktiviteter

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی کانون ! »»»

Rapporter av IKFC:s aktiviteter i 2003

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

Kulturnytt i ...

خبرفرهنگی از ...

يوته بوری »»»

اروپا  »»»

ايران »»»

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد