The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

EUCN در شهرهای مختلف اروپا:

گزارش تصويری از تاسيس EUCN

فعاليت؛ پروژه

تماس با  EUCN

تماس با وب سايت

IKFC

کانون پژوهش فرهنگ ايران »»»

گزارش اعزام جوانان به بروکسل و بازديد از پارلمان اتحاديه اروپا

Studieresa till

EU-parlamentet

گزارش  اعزام جوانان به سازمان ملل

Ungdoms resa till FN

گزارش اعزام جوانان به استکهلم و بازديد از پارلمان سوئد

Studieresa till

Sveriges Parlament

«ما نيز می خواهيم در آينده اتحاديه اروپا شرکت داشته باشيم!»

"Vi skall också delta och påverka EU:s framtid"

گزارش تصويری از سفر بروکسل     Bilder av  Studieresa

3»»»»»»      4»»»»»»        5»»»»»»       6»»»»»»        7»»»»»»

Arman Mobasheri-Ismail

Bryssel

Arman Mobasheri Ismail

En resa till Bryssel är inte alltid de första resemålet man tänker på när man vill åka iväg. Men när jag senare fick höra att det fanns en chans att åka dit tillsammans med 19 andra ungdomar för att besöka EU-parlamentet kunde jag inte säga nej, och gå miste om den chansen.

Så jag anmälde mig, och till mig förvåning blev jag än av de lyckligt lottade som fick följa med på denna resa.

Efter ett par timmars flygresa anlände vi i Bryssel där vi bemöttes vi av två män som skulle för dom närmaste dagarna vara våra guider.

Kvällen började med att vi åkte tåg en stund tills att vi kom till innerstaden i Bryssel men tyvärr så kom vi dit på kvällen så det fanns inte så mycket att se.

Och vädret var inte heller det bästa men det brydde man sig inte ens om, för alla var så himla hungriga och ville bara hitta ett ställe där man kunde äta.

Till slut hittade vi en snabbmats restaurang som hette Quick där vi slog oss ner och njöt av en hamburgare.

Senare på kvällen efter att ha checkat in på hotellet så gick vi till ett turkiskt ställe som var precis mittemot hotellet där vi alla satte oss ner och snackade och umgicks.

Nästa dag så var dags, att besöka det kända EU-parlamentet.

När vi väl kom dit Fick vi alla sätta oss i ett rum och lyssna på Iman, som är Junilistans rådgivare, han berättade om sitt arbete men oxå om Junilistans position i EU-parlamentet

Imans presentation var väldigt intressant och lärorik, och jag var väldigt nöjd med att vi fick träffa honom.

Senare fick vi träffa Nils Lundgren, som också berättade om hur Junilistan fungerar som parti i parlamentet.

Efter detta fick vi en rundtur i EU-parlamentet där vi fick se det stora rummet där allt händer.

Senare så skulle vi besöka EU-kommissionen där vi råkade komma lite försenat och därmed blev vistelsen så länge.

Efter att ha besökt alla dessa ställen så fick vi en rundtur runt stan där vi fick se hur Bryssel verkligen ser ut.

Det var en upplevelse för sig själv att se dom byggnaderna vi såg, för de var verkligen fina.

Som avslutning på våran dag/resa blev vi bjudna på en liten fest där vi skulle få träffa andra ungdomar som är bosatta i Bryssel.

Vi tackade senare Perspolis som har hjälpt och följt med oss under hela resans gång.

Avslutningsvis, så tycker jag att resan har varit både rolig och intressant vilket är den bästa kombinationen då man ska lära sig något.

Det var väldigt trevligt att träffa nya människor också, och jag tycker verkligen att man borde satsa mera på sådana resor

The End!

اردوی تابستانی 2005

1»»»   2»»»  3»»» 4»»»

جلسه تاسيس شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی در يوته بوری! »»»

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد