The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

EUCN در شهرهای مختلف اروپا:

گزارش تصويری از تاسيس EUCN

فعاليت؛ پروژه

تماس با  EUCN

تماس با وب سايت

IKFC

کانون پژوهش فرهنگ ايران »»»

گزارش اعزام جوانان به بروکسل و بازديد از پارلمان اتحاديه اروپا

Studieresa till

EU-parlamentet

گزارش  اعزام جوانان به سازمان ملل

Ungdoms resa till FN

گزارش اعزام جوانان به استکهلم و بازديد از پارلمان سوئد

Studieresa till

Sveriges Parlament

«ما نيز می خواهيم در آينده اتحاديه اروپا شرکت داشته باشيم!»

"Vi skall också delta och påverka EU:s framtid"

گزارش تصويری از سفر بروکسل     Bilder av  Studieresa

3»»»»»»      4»»»»»»        5»»»»»»       6»»»»»»        7»»»»»»

Mojda Wais

Studieresa till Bryssel

Studieresan till Bryssel var mycket lärorik och rolig. Syftet med vår resa var att besöka EU-parlamentet.

Resan var för ungdomar som läser persiska som modersmål. Projektet var organiserat av Davoud Navaian och andra språklärare. Det fanns persiska ungdomar ifrån olika kommuner i västra Götaland.

Vår resa startade dagen den 15/5 och slutade den 17/5. Vi samlades på Landvetters flygplats, där vi alla elever samt våra föräldrar tillsammans med språklärarna tog minnes fotografier, som var roligt.

Ankomsten till Bryssel blev väldigt sent på kvällen. I flygplatsen fick vi träffa de ansvariga personerna som skulle guida oss under hela resan. Eftersom det var mörkt såg man inte mycket av staden. Vädret var fuktigt och varmt. Vi var hungriga och gick för att äta i en restaurang. Vi kom fram till hotellet vid midnatt. Eftersom vi var jätte trötta, därför la vi oss efter en stund.

Måndagen den 16/5 vaknade vi ganska tidigt och åt frukost. Därefter gav vi oss iväg till EU-parlamentet. Våran kommunikation inom staden Bryssel var med tåg. Det var bra att vi fick ta tåget, eftersom man kunde både se staden och lite utanför stan. Det var stora skillnader mellan centrum och utanför centrum. Vi hade tyvärr inte tur med vädret, det rengnagde ungefär under hela resan.

Vi var tidiga till besöket därför fick vi vänta i den stora matsalen i EU-parlamentet. Vi fick fika tills det var vår tur. Innan vi fick gå in i byggnaden, blev vi kontrollerade av säkerhets ansvariga personer nästan på samma sätt som man blir kontrollerad på flygplatsen.

I parlamentet skulle vi träffa först Nils Lundgren som är en av de svenska representanterna i EU-parlamentet. Innan vi fick träffa Nils Lundgren som är partiledare för Junilistan fick vi träffa hans sekreterare som var från Iran. Han informerade oss om EU-parlamentet och samtidigt fick vi ställa frågor. Han är en sekreterare men han kan representera Nils Lundgrens åsikter. Jag blev väldigt imponerad, när jag såg honom. Jag såg att även en ung invandrare kan bli en viktig person i Sverige, som kan representera Sverige utomlands. Efter hans noga information kom Nils Lundgren och Helen Goudin som är ledamot i EU-parlamentet. Nils Lundgren började prata om sig själv och deras uppgift i EU-parlamentet. Junilistan är det Svenska namnet för partiet som Nils L. och Helen G representerar. Det som är viktigt för det här partiet, är kravet på folkomröstning om EU- grundlagen och motståndet mot att Bryssel ska ta makten i EU-parlamentet. Så som Junilistan finns det åtta andra olika partier i EU-parlamentet som står i ordning efter deras politiska åsikter t.ex. socialdemokrater, vänsterpartiet, miljö osv.

I varje parti i parlamentet finns det representanter i från olika länder. Allt som bestäms i EU-parlamentet ska meddelas samma dag till hemlandet i Sverige ifrån de olika partierna.

Efter att Nils Lundgren och Helen Goudin pratat färdigt fick vi se en del av byggnaden av EU-parlamentet. Vi fick se plenisalen som har en speciell arkitektur som vi innan dess bara sett bara på TV.

Efter allt detta gick vi och åt mat i en restaurang utanför EU-parlamentet. Vår beställning tog tid och detta ledde till att vi blev sena till EU-kommissionen. Därför blev våran besök i kommissionen väldigt kort men vi fick mycket fakta. kommissionens roll är att lägga fram förslag till de nya lagar och se till att alla medlemsländerna följer de regler som EU har beslutat.

Nu var nästan mer än halva dagen slut. Efter EU-kommissionen fick vi göra en tur in i stan.  Det fanns mycket vackra och höga hus. Det fanns många affärer och restauranger. Det enda som gjorde mig ledsen var att man såg tiggande människor på gatorna. Det kunde vara allt från barn till män och kvinnor. Detta kan man inte jämföra med Sverige. Jag personlig är glad att man inte ser mycket sådana människor i Sverige och särskilt i Västra Götalands region. En av våra stora problem var språket. Man visste inte riktigt vilket språk man skulle använda. Det var inte många som kunde engelska. De kunde prata olika språk som tyska, franska och holländska. Men trots allt var det roligt att se folket med olika kultur och språk.  Våran dag tog slut med att vi gick och träffade ungdomar som hade persiska som modersmål.    Dom var uppvuxna i Belgien. Det var jätte roligt att träffa och prata med dem. Man fick veta lite om hur dom hade det i Belgien.

Dagen den 17/5 reste vi tillbaka till Sverige. Det tog mycket lång tid men det var ganska kul.

Våran resa var väldigt kort men väldigt intressant, lärorikt och kul. Vi fick se och lära oss mycket under kort tid. Jag är väldigt glad att jag deltog i den här resan. Jag  tackar alla som har hjälpt oss med den här resan speciellt min persiska lärare Nahid Hassanvan och våran projektledare Davoud Navaian.

Mojda Wais

اردوی تابستانی 2005

1»»»   2»»»  3»»» 4»»»

جلسه تاسيس شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی در يوته بوری! »»»

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد